Dingo's, haaien, schildpadden en een surfende Lili - Reisverslag uit Frasereiland, Australië van Lili Feringa - WaarBenJij.nu Dingo's, haaien, schildpadden en een surfende Lili - Reisverslag uit Frasereiland, Australië van Lili Feringa - WaarBenJij.nu

Dingo's, haaien, schildpadden en een surfende Lili

Blijf op de hoogte en volg Lili

24 Oktober 2014 | Australië, Frasereiland

Zoals jullie denk ik aan de titel al wel kunnen zien heb ik weer veel dingen gedaan, maar vooral veel gezien!

Veel leesplezier met mijn en ook een beetje jullie nieuwe avontuur in Australië!

16 oktober, donderdag:
Deze ochtend was het weer tijd om vroeg op te staan en Rockhampton te verlaten. Een nieuwe bestemming met waarschijnlijk weer veel nieuwe avonturen in het vooruitzicht. Na een busreis van ongeveer drie uur kwam ik aan in een heel klein dorpje aan de kust genaamd Agnes Water. Nadat de shuttle bus me naar het hostel had gebracht en ik me daar had ingecheckt ontmoette ik al snel een Duits meisje en twee Nederlandse jongens. We zijn samen liftend naar het dorpje gereden, het dorpje was namelijk bijna vijf kilometer van ons hostel af en de shuttle bus ging alleen op erg onhandige tijden. Daar hebben we 'fish and chips' gegeten en het dorpje verkent, in hoeverre dat mogelijk was. Bij het winkelcentrum vroegen we namelijk de weg naar het centrum, maar de persoon die we spraken vertelde ons dat we daar al waren. Het dorpje bestond dus uit een winkelcentrum aan de weg naar het strand. We hebben met zijn vieren boodschappen gedaan en in de avond genoten van een heerlijke macaroni maaltijd. Na het eten hebben we met zijn allen een filmpje in de filmzaal gekeken en ons bed ingedoken.

17 oktober, vrijdag:
Nadat mijn andere kamergenootjes hadden uitgecheckt ben ik zo snel mogelijk naar een ander bed verhuist. Mijn bed kraakte bij elke beweging zo erg dat ik haast geen oog dicht had gedaan de nacht ervoor. Na het ontbijt opgegeten te hebben liep ik naar de plek om te wachten op de bus die me naar de surfplek zou brengen. Na te hebben gewacht en gewacht en gewacht en nog langer te hebben gewacht had ik een naar voorgevoel dat de bus niet zou komen. Toen de mensen achter de receptie van het hostel contact opnamen met de surfschool vertelden ze me dat ik mijn tour telefonisch had moeten bevestigen en dat ze het hadden gecanceld. Balen en erg dom, want niemand had mij verteld dat dit noodzakelijk was. Kop op en ik heb me snel bij een andere surfschool aangesloten. Een goed begin is het halve werk, dus nadat we de surfplanken naar het strand hadden gebracht was het tijd om te peddelen. Na ook eindelijk uitgevogeld te hebben welk been ik voor moest zetten was het tijd om het water in te duiken.
Uiteindelijk is het me gelukt om wèl twee keer op het surfboard te staan. Poeh wat moeilijk, maar wel supergaaf! Ik kan nu dus vol trots zeggen dat ook ik samen met alle stoere surfdudes gesurfd heb aan de East Coast in Australië. In de avond heb ik nog een hele lange tijd gepingpongd met Ben, de jongen van Kroombit, en uiteraard vele potjes gewonnen.

18 oktober, zaterdag:
Mensen die denken dat ik elke dag lekker tot twaalf uur in mijn bed lig zijn er nu vast alweer achtergekomen dat het allemaal wel reuze mee valt. Het was ook vandaag namelijk weer tijd om erg vroeg op te staan en de bus van half zeven in de morgen te pakken. Na een wat langere busreis van ongeveer zes uur kwam ik aan bij het hostel in Rainbow beach, "Dingo's". Na het dorpje een beetje te hebben verkent en de 'beach' te hebben bezichtigd was het tijd om naar de voorlichting van de tour te gaan. De aankomende drie dagen zou ik namelijk naar Fraser island gaan! Dit eiland bestaat voornamelijk uit zand en je vervoert jezelf per jeep, supergaaf.
Als je de voorlichting moest geloven bestond er weinig kans dat je het eiland weer leven zou verlaten. Je kon namelijk opgegeten worden door dingo's, slangen, spinnen, haaien of gestoken worden door kwallen. Het was uit den boze om te fluiten, de aboriginals geloven dat je daarmee de vogels die je zouden beschermen wegjaagt. Ook mocht je geen drinken in het vuur gooien of erop spugen, vuur is heilig. Zou je een van deze dingen doen, dan zouden er erge dingen gebeuren. In de avond heb ik samen met Laura (het meisje uit Wales, als ik Engeland zeg wordt ze boos haha) een maaltijd klaargemaakt en daarmee de rest van de avond doorgebracht.

19 oktober, zondag:
Zoals gewoonlijk was het ook vandaag weer tijd om vroeg op te staan, gratis pannenkoeken en tijd om met volle moed, plezier en een beetje angst de jeeps in te pakken en op pad te gaan! Mijn groepje bestond naast mij uit een twee Ierse broers, vier Duitse meisjes en een Engelse jongen. Na een stukje op het vaste land gereden te hebben kwamen we aan bij de veerboot, hier was het tijd om over te steken naar Fraser island. Vanuit de veerboot zagen we allemaal kwallen in de zee, het was ons meteen duidelijk dat het beter was om zwemmen in de zee over te slaan. Op het eiland aangekomen was het al meteen een zanderige bedoeling. We reden hele stukken over het strand en kwamen onderweg een hele oude schildpad tegen, ook zagen we een man die een grote haai had gevangen. Verder op liepen er een aantal dingo's, dus we hadden meteen de dierenencyclopedie van Fraser island compleet. De dingo's lijken op honden en zien er helemaal niet gevaarlijk uit, toch zijn het niet zoals Sjors van die lieve knuffelbeestjes en eten ze je zo op als je niet op past. Na een tijdje over het strand te hebben gereden was het tijd om meer inlands te gaan, over mulle zandpaden omhoog en omlaag reden we naar een meer. Het meer was net zoals vele andere wateren, omringt door een wit strand en erg blauw en helder (dat is wel even wat anders dan het Rutbeek). Na een frisse duik in het meer was het tijd voor mij om achter het stuur te kruipen. Mijn ontgroening, voor het eerst met het stuur en de poke aan de andere kant met de jeep over het mulle zand, dat kan alleen maar goed gaan. Niet dat alle anderen allemaal zo soepel hadden gereden, maar laten we het er maar op houden dat ik er wel helemaal een avontuurlijke rit van maakte. Omdat het allemaal al niet moeilijk genoeg was, besloot de auto de bestuurdersstoel op lange jan lengte te laten staan, waardoor ik veel moeite moest doen om van versnelling te veranderen. Het resultaat was zoals ik al zei een avontuurlijke rit, we reden namelijk bijna van een brug af en stonden bijna verticaal op een heuveltje. Kortom, we hadden veel lol en ik ben helemaal goed voorbereid voor mijn roadtrip met Betty in Amerika. In het begin kreeg elke groep een aantal gewone boxen en koelbox waar het eten van de aankomende dagen in zat met daarbij een menulijst. Onze eerste lunch, wat eigenlijk alle drie de dagen hetzelfde was, was wraps met daarin salade en vlees of kaas. Na dit klaar te hebben gemaakt en te hebben gegeten was het weer tijd onze jeeptocht te vervolgen. We stopten bij het scheepswrak 'de Maheno', deze is in het jaar 1935 onderweg van Sydney naar Japan bij het eiland gestrand. De zon ging op het moment dat we er waren net onder, dus we hadden een prachtig uitzicht op het schip en de zee. Na het schip bezocht te hebben gingen we naar het kamp waar we de aankomende twee nachten zouden overnachten. De avond hebben we doorgebracht met onze gekke gids 'Muzza', zijn drankspelletjes en de beruchte goedkope wijn 'Coon'.

20 oktober, maandag:
Na een nacht vol goedkope wijn en slapen in een tent zonder matras en kussen kon het niet anders dan dat iedereen beroerd wakker werd. Gelukkig deed een stevig ontbijt wonderen en kon iedereen weer fris en fruitig op pad. Deze ochtend reden we naar de 'Champagne pools', waar ik dankzij de naam behoorlijk wat van verwachtte. Met mijn handdoekje en bikini was ik er helemaal klaar voor om met m'n glaasje champagne in een van deze baden te gaan zitten. Normaal gesproken moesten het prachtige plassen zijn aan de branding van de zee, helaas bewees het tegendeel zich want er was te weinig water. Geen gezwem dus en liepen we weer terug naar de jeeps. Muzz bracht ons naar een stukje zee die afgedekt werd door een zandbank, dan maar een duik in de gevaarlijke zee. We moesten wel een beetje oppassen voor de kwallen, maar het was zeker de moeite waard en een hele verfrissing in het warme weer na heen en terug te hebben gewandeld naar de 'Champagne pools'. Na lekker gezwommen te hebben reden we naar 'the Indian head', een uitzichtpunt waar je over de hele oceaan kan kijken en soms zelfs walvissen en dolfijnen kan spotten. Op weg naar dit punt hoorde ik iemand fluiten, aangezien het een beste klim over rotsen was en het uitzicht zich op een afgrond begaf vroeg ik hem daar snel mee op te houden. Ik wilde immers niet dat hij de beschermvogels wegjaagde. Boven op de top was het uitzicht prachtig, je zag het hele eiland en had een mooie kijk op de oceaan. Helaas zag ik geen walvissen en dolfijnen, maar ik heb wel een paar schildpadden gezien. Na dit te hebben bezocht zijn we naar een riviertje gereden. Hier kon je induiken en op je buik gaan liggen en je op die manier mee laten stromen naar het einde van het stroompje die uiteindelijk uitstroomde in de zee. Daar hebben we geluierd en gebakken in de zon en daarna zijn we nog eventjes naar een winkelcentrum op het eiland gereden en daarna weer naar het kamp gegaan. In de avond hebben we weer met de hele groep gekookt en hebben we steak met aardappelsalade gegeten. Na het eten zijn we allemaal met een 'dingostick' (een stok om je te beschermen tegen de eventuele tegenkomende dingo's) naar het strand gewandeld, Muzz organiseerde een beachparty. Het uitzicht was prachtig, ik heb nog nooit zoveel sterren gezien!

21 oktober, dinsdag:
Na het ontbijt was het alweer tijd om alle spullen in te pakken en de camping te verlaten.
Deze keer zaten wij in de jeep van Muzz, we routeerden elke dag van jeep zodat iedereen aan de beurt kwam te rijden. Aangezien de jeep achterin aan elke zijde een bank had en Muzz nog wel van een feestje houd met veel geschut en getrommel, was ik erg blij dat ik de nacht er voor de 'Coon' had laten staan. Met de combinatie van een hangover en wagenziekte was het voor mij meer een ritje a lá nachtbus Cambodja naar Vietnam geweest dan een feestritje op Fraser island. Na een tijdje rijden stopten we bij een parkeerplaats. Het was tijd voor een wandeling in de snikhete zon van bijna een uur naar een meer. We vroegen ons allemaal af of de lange wandeling het wel waard was, maar we hadden geleerd als Muzz: "Trust the Muzz" zei, je daar ook wel echt op kon vertrouwen. Na een wandeling van drie kwartier, waarvan minsten een kwartier in de look a like Sahara, kwamen we aan bij een grote zandduin. Onder deze zandduin was een meertje, het uitzicht was weer geweldig. In het meertje zelf zwommen allerlei Dr. Fish visjes, dus ik heb mezelf maar even een gratis behandeling gegund. Daarna ben ik uiteraard weer lekker (rood) bijgekleurd op de zandduin en zijn we het lange stuk weer terug gewandeld. We hebben voor de laatste keer wraps gegeten en zijn daarna weer met de jeeps naar de veerboot gereden. Op de terugweg begon het een beetje te druppelen, wat dat betreft hadden we het weer perfect uitgekozen! Bij het hostel was het tijd om alle jeeps schoon te maken en bij te tanken van de geweldige trip.

22 oktober, woensdag:
Uitslapen was er ook deze dag niet bij, na wat heerlijke pannenkoeken te hebben gegeten was het tijd om de kajak in te stappen en schildpadden te spotten. Aangezien ik een buit uit had gegeven bij het reisbureau kreeg ik een twee uur lange kajaktour cadeau. Tijdens deze tour gingen we opzoek naar schildpadden. We vaarden in de buurt van mangroves waar de schildpadden zich meestal schuil houden. De gids vertelde ons dat hij er soms wel twintig zag. Na een hele tijd zoeken was ik allang blij dat ik er één zag. We hadden de pech dat het water erg laag stond, wat er voor zorgde dat de schildpadden een andere schuilplek opzochten. Uiteindelijk heb ik er toch nog drie gezien. Wat erg gaaf was, was dat we ze met de kajak konden volgen. Ik wist alleen niet dat schildpadden zo snel zijn in het water, op het land zijn ze namelijk heel traag. Aan het einde van de middag ben ik samen met iemand van het hostel en drie Nederlandse meisjes met een zandboard naar een duin gewandeld waar we een prachtige zonsondergang konden zien. Voordat de zon onderging hebben we ons nog even goed vermaakt door van een stijle heuvel met onze boards af te glijden. Toen we terug kwamen heb ik samen met Sanne (een van de Nederlandse meisjes) een maaltijd klaargemaakt en zijn we beiden, nog helemaal moe van Fraser island op tijd naar bed gegaan.

23 oktober, donderdag:
Deze dag moest ik weer vroeg uit de veren om na het ontbijtje de Greyhoundbus in te stappen.
Tijd om Rainbow beach, zonder regenbogen maar wel met veel stranden, te verlaten. Na een busreis van een paar uur kwam ik aan in het volgende stadje Noosa. Al snel kwam ik een Nederlandse meid tegen die ook in hetzelfde hostel verbleef. Toen we hoorden dat we gratis een surfboard konden lenen, waren snel al onze plannen gewijzigd en was het tijd de bikini's aan te doen en naar het strand te gaan. Daar liepen we dan, heel onhandig met onze surfboards, door het chique stadje waar regelmatig celebraties gespot worden. Het meisje van het hostel had namelijk een aantal jaar terug Tom Cruise en Nicole Kidman nog zien lopen door dezelfde straat. Bij het strand aangekomen legden we onze handdoeken en spullen neer en was het tijd om het water in te duiken. Na weer even opnieuw uitgevogeld te hebben welk been ik voor wilde hebben deed ik weer een aantal pogingen om op het board te staan, helaas dit keer niet met verbluffende resultaten. Laten we het er maar op houden dat surfen erg moeilijk is en het veel oefening en tijd vergt. Nadat we klaar waren met surfen en zonnen dumpten we de surfboard in het shuttlebusje en liepen we zelf terug naar het hostel. Onderweg liepen we allerlei winkeltjes in en uit en hoopte ik stiekem tevergeefs chuncks voor mijn Noosa-armband te kunnen kopen (ook al is het een Amsterdams merk). Ook hoopten we allerlei koala's in bomen te zien, de gele borden gaven namelijk aan dat er koala's in de omgeving waren. We hebben jammer genoeg geen koala's gezien, maar het was wel een mooie wandeling.

Vandaag ben ik precies twaalf weken, oftewel drie maanden onderweg of beter gezegd op de helft van mijn reis!
Een mooie dag om een bezoekje te brengen aan de Australian Zoo. Grote kans dat ik daar wel koala's en natuurlijk alle andere mooie Australische dieren kan bewonderen.

ROAR, oftewel tot de volgende keer!

  • 24 Oktober 2014 - 01:56

    Betty:

    Weer erg genoten van je vrolijke en soms spannende verslag. Ik begrijp dat San Francisco straks geen enkel probleem meer is met de auto, haha......

    Op de helft van je reis, tjonge jonge. Nog maar of al, t is maar hoe je het bekijkt. Ik hoop dat de 2de helft net zo fantastisch wordt!!!

  • 24 Oktober 2014 - 07:35

    Wim:

    Dag lieverd, je reis lijkt op een rollercoaster, van het ene avontuur naar de volgende activiteit. Je maakt veel mee en ziet een hele berg moois. Prachtig zoals we met je mee mogen reizen. Alweer de helft, het lijkt nog als de dag van gisteren dat we je uitzwaaiden op Schiphol. Het tweede deel van je reis zal vast niet minder boeiend en mooi worden. Zo geweldig wat je allemaal onderneemt. Dikke kus, Wim.

  • 24 Oktober 2014 - 08:58

    Truus:

    Geweldig zoals jij alles beschrijft,Ik zie. Het zo voor me jij met die jeep bovenop een duin.Al weer op de helft van je reis,Wat gaat dat snel.Hopelijk wordt de 2e helft net zo Gaaf als de eerste.Heel Veel plezier nog bij de Ausies.Knuffel Frans en Truus.

  • 24 Oktober 2014 - 09:28

    Klaske :

    Leuk dat je op fraser met de jeep rond bent gaan rijden! Veel plezier bij de zoo en in noosa. Geniet ervan!

  • 24 Oktober 2014 - 10:28

    Ineke:

    Hoi schattie,
    Wat een verrassing alweer een verslag.
    Al bijna 3 maand weg, wat gaat de tijd snel, maar wat duurt het nog lang voor ik je weer zie!
    Gisteren de verjaardag gevierd van je lieve Sjors

  • 24 Oktober 2014 - 10:40

    Ineke:

    Nou wat vreemd, wordt er maar een klein stuk van mijn reactie geplaatst! Strange

  • 24 Oktober 2014 - 11:36

    Eefje:

    Lieve zus,

    na een wat lastig begin (cultuurshock?) ben ik blij dat Australië je zo goed bevalt. Zo veel prachtige verhalen, en zo veel mooie, bijzondere en vooral hele leuke activiteiten. En dan te bedenken wat je allemaal nog mee gaat maken de komende maanden. Super!

    Heel veel plezier en lekker genieten!
    Liefs xxx

  • 24 Oktober 2014 - 16:27

    Marijke:

    Fantastisch verhaal weer!! Erg leuk om te lezen.

    Groetjes Bert en Marijke

  • 24 Oktober 2014 - 21:36

    Auntie:

    Drie maanden alweer en zoveel beleeft, sommige mensen maken hun hele leven dit allemaal niet mee. Je blijft genieten dat merk je aan je verhalen. Wordt maar niet bruiner, herkent straks niemand je meer.
    Wij hebben hier alleen maar koeien en varkens, wat een verschil!!!! O ja hadden wel een bonte specht in onze pindakaaspot achter het huis.
    Dikke knuffel ons

  • 24 Oktober 2014 - 22:25

    Anke:

    Mooi lili! We genieten van je avonturen! Nu weet ik zeker dat we echt naar Australie willen!! Al weer op de helft, tijd vliegt en nog zoveel moois in t vooruitzicht. Kus

  • 25 Oktober 2014 - 18:02

    Marlies:

    Wow, wat een leuke avonturen heb je weer beleefd!! En alweer op de helft... Wat gaat dat snel. Leuk dat we op afstand zo goed met je mee kunnen reizen! Ik zie je zo zitten in die auto ;-) Geniet ervan en wij kijken alweer uit naar je volgende verslag!! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lili

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 20952

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 18 November 2016

Bhutan

01 Augustus 2014 - 23 Januari 2015

Wereldreis

Landen bezocht: